ilman varusteita

Kaikki ratsatukseen liittyvät keskustelut tänne.

ilman varusteita

ViestiKirjoittaja sugardoll82 » La Touko 01, 2010 3:17 pm

olen juuri ostanut itselleni ihanan 17 v pv tamman joka on kisauransa tehnyt ja tuli minulle nyt eläkekotiin.haluaisin teiltä viisaammilta tietoa kun itseäni kovasti kiinnostaa kaikki luomuilu ja mahdollisimman vähillä varusteilla ratsastaminen.miten aloittaa? nyt ollaan tehty maasta käsin seuraamista pysähdyksiä ja vierellä juoksemista ja siinä hän on todella kiltti ja kuuliainen.
vanhemman pv rouvan sekä lasten 3 v otso ja 6 v oona sekä kullanpala anun kanssa elämänsä jakava hörhöke
sugardoll82

Re: ilman varusteita

ViestiKirjoittaja M-H » La Touko 01, 2010 3:43 pm

sugardoll82 kirjoitti:olen juuri ostanut itselleni ihanan 17 v pv tamman joka on kisauransa tehnyt ja tuli minulle nyt eläkekotiin.haluaisin teiltä viisaammilta tietoa kun itseäni kovasti kiinnostaa kaikki luomuilu ja mahdollisimman vähillä varusteilla ratsastaminen.miten aloittaa? nyt ollaan tehty maasta käsin seuraamista pysähdyksiä ja vierellä juoksemista ja siinä hän on todella kiltti ja kuuliainen.

Ensimmäinen asia mielestäni mitä sinun tulisi miettiä (ehkä olet miettinytkin mutta asia ei käynyt selväksi viestissäsi) on, että millä tavoin haluat edetä. Haluatko, että lopulta ratsastat ilman varusteita mutta aloitat varusteiden kanssa, haluatko koko taipaleen tehdä täysin ilman varusteita vai jokin näiden välimuoto. Haluatko käyttää makupaloja,naksutintia, keppiä, raippaa, lippua, köysiä jne. ? Eli monia kysymyksiä, minkä kanssa olet sinut tai minkä kanssa ideologiasi on sinut.

Jos varusteita kuitenkin jotain esim. maastakäsittelyssä meinaat käyttää niin kannattaa aloittaa ihan lueskelu tuolta maastakäsitellypuolelta. Siellä on käsitelty montaa perusasiaa jotka sitten jalustetaan myöhemmin selkäännousun yhteydessä toimimaan selästä jne.

Yksi perusajatus on ehdollistaminen. Opetetaan jokin merkki hevoselle tarkoittamaan tiettyä toimintaa, että se ehdollistuu siihen. Näin sama merkki toimii lopulta maasta,selästä,ikkunasta käsin ja hevonen tekee ehdollistetun asian. Eli opetetaan ensin maasta asiat ja sitten vasta selästä.
Toki ehdollistaminen ei ole ainoa vaihtoehto mutta se on aloittelijoille järkevin, turvallisin, tehokkain ja ennenkaikkea selkein lähtökohta opetukseen (minun mielipide).
Tähän voi sitten käyttää joko negatiivista tai positiivista vahvistamista (voidaan käyttää rankaisuakin mutta sitä tuskin olet hakemassa).

Eli sanoisin, että kannattaa nyt ensin ottaa asioista hieman selvää (jotka olet nyt tekemässäkin) ja katsoa millaisia kaikkia mahdollisuuksia löytyy ja sitten lähteä toteuttamaan omasta mielestään sopivinta metodia. Muuten tulee helposti 100 ja yksi eri neuvoa laidasta laitaan eri ideologioiden edustajilta ja olet äkkiä aivan hukassa informaatiopaljouden ja ristiriitaisten neuvojen kanssa.
Toisenkautta aika harva uskaltaa edes antaa suoria neuvoja foorumeilla, mutta kritisointia muiden neuvoille kyllä näkee. Se on kun mikään asia ei toimi 100% kaikilla hevosilla, yksilöitä ja eläimiä kun ovat.
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja sugardoll82 » La Touko 01, 2010 8:26 pm

kiitos vastauksesta.hevoseni on siis ex kansallisentason estepolle ja tosi herkkä ja kuuliainen,,mutta hänellä ei ole esim ikinä ratsastettu ilman kuolaimia tms.itse olen kokonaan hevosen hoitajatytöltä joka hänellä hyppäilee yms kieltänyt raipat ja kannukset sekä kaikenlaiset kovaäänisen kieltämisen mikä sitäpaitsi on tämän rouvan kanssa turhaa sillä hän on todella kiltti.nyt olen maastakäsin edennyt siten että ilman riimua yms seuraamista peruutuksia pysähdyksiä sekä vierellä juoksemista.tämä onnistuu myös 6 vuotiaaalta tyttäreltäni eli hevonen on todella kuuliainen.mitään rankaisuun tms tukeutuvaa keinoa en tod halua koittaa vaan lähinnä kiitosta johon hän reagoikin hyvin.
vanhemman pv rouvan sekä lasten 3 v otso ja 6 v oona sekä kullanpala anun kanssa elämänsä jakava hörhöke
sugardoll82

ViestiKirjoittaja Elaine » Su Touko 23, 2010 8:14 pm

Hei!

Olen aiemmin aloittanut KorK:in foorumilla keskustelun ratsastuksesta ilman varusteita, ja nyt huomasin, että täällä nähtävästi ollaan asiasta kiinnostuneita. Laitankin tähän linkin mainitsemaani KorK:in keskusteluun:

http://www.kouluratsastus.net/forum/vie ... php?t=3438

Linkittämästäni keskustelusta löytyy jonkin verran pohdintaa aiheesta sekä ennen muuta linkkejä Youtube-videoihin, joissa näytetään "varusteettomaksi ratsastukseksi" nimettyä ratsastusta. Videoiden yhteydessä on myös sanallisesti kommentoitu videoilla esitettävää ratsastusta. Kyseiset videot siis lienevät aiheesta kiinnostuneille ihan tutustumisen arvoisia.

Laitan yhden videoista tähänkin näkyville:

Elaine

ViestiKirjoittaja Koo » Ke Kesä 02, 2010 3:14 pm

Minun silmissäni yllälinkitetty kuva ei ole varusteitta ratsastamista, siinähän oli kaulanaru (ellei viimeisiä sekunteja ratsasteta ilman). Itse miellän kaulanarun varusteeksi siinä missä päitset, satulan tai suitsetkin, varusteitta ratsastettaessa hevonen on "alasti".
Itselläni olisi videoita ja kuvia niin kaulanarulla kuin "nakuna" ratsastelusta ja hyppäämisestä, mutta en ole saanut ladattua Youtubeen. Päivittelen tätä sitten, kun olen ne sinne saanut :)
Paperillinen kavioliitto 31.3.2006 ->
Ein Caramell ~ täydellinen opettaja.
Koo

ViestiKirjoittaja Anna-Maria » Pe Kesä 11, 2010 4:34 am

Youtubessa oli hienoa pätkää Stacy Westfallista ja hevosestaan Roxysta: reiningiä ilman mitään varusteita ja vieläpä suurenluokan kilpailussa. Kannattaa katsoa. Milläpä enää perustella esimerkiksi kuolainten käyttöä?!
Anna-Maria

ViestiKirjoittaja M-H » Pe Kesä 11, 2010 8:04 am

Anna-Maria kirjoitti:Youtubessa oli hienoa pätkää Stacy Westfallista ja hevosestaan Roxysta: reiningiä ilman mitään varusteita ja vieläpä suurenluokan kilpailussa. Kannattaa katsoa. Milläpä enää perustella esimerkiksi kuolainten käyttöä?!

Stacy käyttää ja puolustaa kuolaimia. Hän ei mitenkään hehkuta ja vannon ilman varusteita ratsastuksen nimeen.
Hänen hevosensa toimivat ilman varusteita pieniä hetkiä (itse sanoo näin opetusmateriaaleillaan) ja kaikki perustuu opittuun käyttäytymiseen. Suurimman osan harjoituksista hän harjoittelee kuolaimilla. Kannuksethan Stacyllä on aina ratsastaessa ja hän on opettanut hevoselleen niiden avulla merkkikielen. Hänen tapansa perustuu siihen, että hevoselle tehdään valtava määrä toistoja (ja puhun tosiaan valtavasta määrästä) joten loppuviimein ohjia ei tarvita. Hevonen on täysin ehdollistettu hänen avuillensa hetken aikaa. Jos hän ei käyttäisi varusteita pitemmän aikaa alkaisi luultavasti hänen tavoillaan ehdollistaminen hiipua hieman.

Ei ole tarkoitus vähätellä Stacyn suorituksia, onhan hän voittanut paljon reiningissä titteleitä. Nuo ylläolevat väitökset ovat peräisin ihan hänen opetusdvd sarjastaan josta ne voi kuka tahansa tarkastaa.

Lähinnä sitä, että ratsastus ilman varusteita on kohtalaisen yleistä pieniä hetkiä. On kuitenkin suuri, suuri ero ratsastaa ilman varusteita ja kouluttaa hevonen ratsastukseen ilman varusteita. Tätä yritin ensimmäisessä vastauksessani alkuperäiselle kirjoittajalle tuodakkin esiin.
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Elaine » Pe Kesä 11, 2010 10:05 pm

Kun katsellaan jotakin esitystä vaikka sitten ratsastuksesta ilman varusteita, olisi mielestäni hyvä pohtia, onko esittäjänä harrastaja vaiko henkilö, joka hankkii leipäänsä sillä, mitä hän esittää. Siinä on nimittäin eroa, tekeekö ihminen jotakin työkseen ja työskenteleekö hän samojen hevosten kanssa mahdollisesti siitä lähtien, kun ne ovat varsoja, vai tapahtuuko harjoittelu harrastusmaisissa puitteissa ja kiinnostuksen pohjalta.

Ihastellahan aina voi, mutta jos joku suorittaa jotakin elantonsa takia, eivät sellaisen henkilön suoritukset ihan ongelmitta sovellu malliksi harrastajille, koska lähtökohdat ovat kovin erilaiset. Sitä paitsi on syytä huomata sekin, että mehän yleensä pääsemme näkemään vain lopputuloksen emmekä sitä, millä tavoin ja menetelmin siihen lopputulokseen on päästy.
Elaine

ViestiKirjoittaja Intsi » La Kesä 12, 2010 10:33 am

jos joku suorittaa jotakin elantonsa takia, eivät sellaisen henkilön suoritukset ihan ongelmitta sovellu malliksi harrastajille, koska lähtökohdat ovat kovin erilaiset. Sitä paitsi on syytä huomata sekin, että mehän yleensä pääsemme näkemään vain lopputuloksen emmekä sitä, millä tavoin ja menetelmin siihen lopputulokseen on päästy.

Meillä hevosista saadaan "elanto" tai ainakin sitä yritetään :lol: Mallina yritän silti toimia muille, ja uskon, että oppilaitanikin on yhtä monenlaisista eri lähtökohdista, kuin meitä opettajiakin. Meillä myös usein näytetään harjoiteltavia asioita hyvin erilaisilla hevosilla. Oppineella voidaan näyttää, että tätä se on sitten, kun hevonen jo alkaa olla hyvä. Sama voidaan näyttää myös ihan aloittelevalla hevosella, niin asiakashevosella kuin omillammekin. Ei meidänkään laumassa kaikki osaa kaikkea :P

Hyvä pointti kuitenkin siinä mielessä, että asioita todella kannattaa pohtia monelta kantilta, mikä on uskomisen arvoista ja mikä ei. Miten mikäkin asia perustellaan, ja miten erilaisia kysymyksiä siitä voisi esittää. Itse valitsen mallini monenlaisista lähtökohdista, haluan nähdä niitä mitä ei kannata tehdä, niitä millä yritys on selvästi mielestäni hyvää ja tietenkin niitä ideaalisia huippuja.
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja PihlaM » Pe Heinä 02, 2010 8:31 pm

Kun työskennellään ilman varusteita suurella alueella, on hevosen pakottaminen lähes mahdotonta. Miksi hevonen kuitenkin valitsee ihmisen seuraamisen ja kuuntelemisen tilanteessa, jossa sillä olisi valtavasti (ainakin minun mielestäni) parempia vaihtoehtoja valittavanaan? (OK, suurin osa varmaan juokseekin toiseen päähän kenttää nyhtämään ruohoa aidan raoista, mutta kuitenkin.) Miten sen kuuluisan suhteen saa kehitettyä niin hyväksi, että kaikki toimii ilman pakkoakin?

Minä en ainakaan usko, että hevoseni varsinaisesti nauttisi kanssani tekemisestä. Narun päässä touhutessa se valitsee helpomman vaihtoehdon, eli tekee kuten toivon. Kun varusteet on riisuttu, hevoselle tarjoutuu kolmaskin mahdollisuus; poistuminen luotani. Mikä motivaatio hevosella olisi pysytellä ihmisen kanssa? Ystävyys, johtajuus, turvallisuus, opittu käytös..?
PihlaM

ViestiKirjoittaja Intsi » Pe Heinä 02, 2010 9:09 pm

Mikä motivaatio hevosella olisi pysytellä ihmisen kanssa? Ystävyys, johtajuus, turvallisuus, opittu käytös..?

Uskoisin, että motivaatio on paras, jos syitä on useampia.
Turvallisuus on ihan ykkönen, ilman sitä ei muut motivaattorit ole mitään.
Kun johtajuus on kunnossa, hevonen kokee turvaa.
Jos ihminen varusteitta ratsastaa, niin se erilaisten "ystävätekojen" ohella varmaan hevoselle riittää kumppanuuspuoleksi ihan se itse varusteettomuus, onhan se varmasti luonnollisempi valinta kuin remmeliä siellä ja täällä :lol:

Mitä nuo ystäväteot sitten voivat olla, niin ihan sellaisia pieniä juttuja. Silloin tällöin rapsutuksin hellimishetkiä, vaikeissa tilanteissa jollain tapaa osoitus, että on huomioinut hevosen huolen, vaikka ei siitä sitten sen isompaa numeroa teekään, vaan toimii hyvän johtajan tavoin yms.
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja Meia. » La Heinä 10, 2010 7:25 pm

Itse olen huomannut että varusteettomuudella (kirjoitinkohan oikein..?) on todellaki terveydellisiä vaikutuksia, sillä olen törmännyt useaan hevoseen joilla on ollut esim. selkävaivoja, ja satuloita on vaihdeltu aina rungottomasta vaellussatulaan, mutta ei. Sitten kun ruvettiinkin ratsastamaan ilman satulaa selkäkivut haihtuivat ilmaan. Samoin eräs hevonen, joka ryösti, painoi ohjalle ja pureksi kuolainta, lopetti tapansa ja ratsasti hyvinkin kuuliaisesti ilman kuolaimia.
Meia.

ViestiKirjoittaja Elaine » Su Heinä 25, 2010 1:00 pm

Tulipa mieleeni, että niissä videoissa, jotka ylempänä mainitsin ja joista yhden laitoin näkyvillekin, ei itse asiassa esitetä “toisinhevostelua” siinä mielessä, että videoissa esiintyvällä hevosellahan harjoitetaan ihan kouluratsastusta, kuten videoilta näkyy. Videoiden yhteydessä kouluratsastus mainitaan jopa koko työskentelyn perustaksi. Ainakaan tuon hevosen kohdalla ei siis mitä ilmeisimmin ole kyse siitä, että olisi vain heitetty naru kaulaan ja laukattu kohti auringonlaskua ja vapautta…

Joskus tulee hiukan sellainen tunne, että vähin varustein tai ilman varusteita ratsastuksen ajatellaan olevan nimenomaan vaihtoehtoinen, muunlaisen työskentelyn korvaava tapa, ja ehkä välillä on havaittavissa sellaistakin ajattelua, että varusteita vähentämällä voitaisiin tehdä ratsastuksesta helpompaa, vähän kuin toivottaisiin “tavallisessa” ratsastuksessa esiintyvien ongelmien katoavan, kun vähennetään varusteita. Eikö ajatus ole kuitenkin vähän nurinkurinen, sitä kun pikemminkin ajattelisi, että varusteiden vähentäminen vaatii vielä tavallista perusteellisempaa pohjatyötä, on siis erityisen säntillisen työskentelyn tulos, ei mikään ratkaisu ongelmiin eikä varsinkaan oikotie onneen?

Sitäkin vähän vierastan, että varusteiden vähentäminen ynnä muu sellainen liitetään helposti ulkomailta tulleisiin oppeihin ja ratsastuksen suuntauksiin. Kyllähän Suomesta löytyy perinteistä hevostaitoa, enkä tiedä, mikä estäisi sitä olemasta pohjana vaikka sitten ilman varusteita ratsastamiselle.
Elaine

ViestiKirjoittaja Ivus » Ma Heinä 26, 2010 8:15 am

Elaine kirjoitti:Joskus tulee hiukan sellainen tunne, että vähin varustein tai ilman varusteita ratsastuksen ajatellaan olevan nimenomaan vaihtoehtoinen, muunlaisen työskentelyn korvaava tapa, ja ehkä välillä on havaittavissa sellaistakin ajattelua, että varusteita vähentämällä voitaisiin tehdä ratsastuksesta helpompaa, vähän kuin toivottaisiin “tavallisessa” ratsastuksessa esiintyvien ongelmien katoavan, kun vähennetään varusteita. Eikö ajatus ole kuitenkin vähän nurinkurinen, sitä kun pikemminkin ajattelisi, että varusteiden vähentäminen vaatii vielä tavallista perusteellisempaa pohjatyötä, on siis erityisen säntillisen työskentelyn tulos, ei mikään ratkaisu ongelmiin eikä varsinkaan oikotie onneen?

Tottakai vähin varustein ratsastaminen vaatii paljon työtä, nimenomaan siksi että hevoselle annetaan enemmän vapautta. Mutta katsoisin silti että varusteiden vähentäminen helpottaa työskentelyä, ratsastuksesta jäävät pois "huonoista" varusteista aiheutuva stressi. Huonoilla tarkoitan kyseenalaisia pakottavia välineitä, kuten raippoja, kannuksia, kuolaimia, apuohjia, martingaaleja, ja lista jatkuu loputtomiin. Kun hevosella on (ilman varusteita/vähillä varusteilla) vapaus ilmaista mielipiteensä, ratsastaja joutuu miettimään syitä ja seurauksia omalle toiminnalleen, ja rakentamaan kestävää suhdetta hevoseen.
Ja usein nimenomaan vähentämällä varusteita voidaan tehdä ratsastuksesta helpompaa, ratkaista ongelmia ja löytää tie onneen, esim. poistamalla kuolaimet hevoset rentoutuvat koska eivät joudu sietämään kipua suussaan. Onnella tarkoitan vastavuoroisuuteen ja luottamukseen perustuvaa suhdetta hevosen ja ratsastajan välillä.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

Paluu Ratsastus