Hörähdys,
esittäydynpä nyt ja sitten nukkumaan..
Olen 34 vuotias kolmen lapsen äiti pohjois-pohjanmaalta.Matkaa Ouluun on n.100km.Olen kotoisin Keski-Suomesta,mutta olen muutellut sinne sun tänne koko lapsuus- ja nuoruusikäni.Täällä olen pääpiirteissään vaikuttanut noin 14 vuotta.
Hevosinnostukseni alkoi pikkutyttönä.Hoidin naapurin työ/ravihevosta ja sen varsaa ja kävin tunneilla ja leireillä säännöllisen epäsäännöllisesti.Ruotsiin muutettuamme jatkoin samaan tapaan ja sain siellä 12 vuotiaana sen klassisen ex-ravurin jolla ei oltu koskaan käyty selässä.Siitä päivästä lähtien olen kouluttanut omat hevoseni ja vähän toistenkin hevosia.Olen työskennellyt ravi-ja ratsuhevosten parissa ja c-ajolupa tuli suoritettua 16-vuotiaana.Koskaan oman hevosen saamisen jälkeen minulla ei ollut mahdollisuutta ratsastustunteihin tms joten olen joutunut kaivamaan tietoa lukemalla,kyselemällä jne.Kun sitten vähän alle parikymppisenä tutustuin Vanhatalon Katjaan Ruukista ja sain hänen opastuksellaan kouluttaa silloista suokkitammaani,avautui minulle täysin uusi maailma hevostelusta.Jotain sellaista mitä olin aina kaivannut,muttei tietoa silloin ollut vielä kovin paljon saatavilla (huom,ei ollut internettiä mistä etsiä..

).Olkan kanssa muutin vähäksi aikaa Kurikkaan ja opetimme Kurikan Leenan avustuksella Olkan ratsastuksen alkeisiin.Sen jälkeen on opiskelu ollut ehtymätöntä.Kirjoja,videoita,dvd:tä,ratsastustunteja Tuomikoskella,Vanhatalolla ja satunnaisesti muuallakin.Muutettuani mieheni tilalle asumaan olen saanut kunnian opiskella asioita omien hevosteni kanssa.Laskin että vuosien varrelle mahtuu vähän alle 70 omaa ja muutama vieras hevonen.Olen tuonut jonkin verran poneja ruotsista,kasvattanut varsoja ja ostanut silloin tällöin jonkin vähän käytösongelmaisen hevosen ja ratkonut ongelmia yhdessä hevosten kanssa.Toki sitten olen myös joutunut osasta hevosista luopumaan ja etsimään uusia hyviä koteja ja onneksi niin on myös käynyt,että hyvät kodit ovat löytyneet.
Viime vuosina on ratsastukset jääneet vähemmälle.Soitin Soile Kokolle ja pyysin neuvoja skolioosini aiheuttamiin ratsastusongelmiin.Menin sitten hänen kehotuksestaan osteopaatille,mutta minun kohdallani osteopaatti sitten teki virheen,jonka jälkeen minulle on tullut jatkuvat selkävaivat.Nyt magnettikuvien jälkeen olen joutunut miettimään muita hommia.Isot hevoset ovat vaihtuneet helpommin hallittaviin shetlanninponeihin ja jos ei selkä enää kestä ratsastusta (aika näyttää),niin sitten teemme muita juttuja,onhan myös ajaminen lähellä sydäntäni.Kaikista hevoskirjoistani luetuin on Klaus Ferdinand Hempflingin Dansa med Hästar sekä Hästarnas budskap (joka kertoo Hempflingin omasta henkisestä kasvusta hevosten kanssa elämiseen),
filmeistä olen ehkä eniten aikanaan katsonut Bob Mayhewn (olikohan oikein kirjoitettu)Basic principles of Western Riding.Siinä on mielestäni hyvin helppotajuisesti näytetty juttuja aloittelevalle hevosihmiselle.
Omaan tapaani toimia ovat vaikuttaneet lajeista western,ravi ja klassinen koulu (teoriassa),hevoset ovat olleet suurimpia opettajiani,sairaudet ovat opettaneet nöyryyttä ja elämän arvostamista ilman suoritteita ja kanssaihmiset opettavat kaiken aikaa ihmisenä olemista ja elämistä.
Tällä hetkellä tallissamme asustaa 6 shetlanninponia,2 pilkkuponia,lämminverinen tamma (joka on kantavana) sekä suomenhevosvanhus.Aiemmin meillä olleita rotuja ovat:lv,sh,gotlanninruss,shettis,knabstrupp,vuonis,arabi/lv-risteytys,pohjoisruotsinhevonen,venäläinen pv,new forest ja tietysti ne rakkaat pilkkuponit joista kaksi on vielä jäljellä,eivätkä koskaan lähde pois.Siinäpä ne taisi olla,en muista että olis muunrotuisia hevosia meillä asustanut,enimmäkseen kuitenkin on ollut suokkeja,lämppäreitä,new foresteja,russeja,shettiksiä ja pilkkuja.Sydäntä lähellä ovat lämminveriset ravihevoset,joiden arvostusta haluaisin nostaa yleisesti ottaen.Eipä silti ettäkö en tykkäisi kaikista hevosroduista.Jostakin syystä vain haluaisin nostaa niitä joita ei yleisesti arvosteta.
Toivotan kaikille foorumilaisille iloista kevättä!Minut näkee täällä aika harvoin "viisastelemassa"

kun lapset ja hevoset pitävät äipän kiireisenä,mutta silloin tällöin on mukava päästä tällaiseen porukkaan höpöttämään.Katselin innolla kurssi-ilmoituksia,joten toivon mukaan jossakin kurssilla tavataan oikeasti!