Kotoisin Vantaalta, nykyään maailman kiertämisen jälkeen asettunut Pirkanmaalle. Viisi vuotta olen täällä viihtynyt pienessä mummonmökissä.
Hevostelun aloitin perinteisessä heppatyttöiässä, 11-vuotiaan Tuomarinkylän ratsastuskoulun alkeiskurssilla. Näin jälkeenpäin ajateltuna meno siellä oli aika villiä.Valitettavasti vanhempien työn takia en päässyt silloin sen pidemmälle jatkamaan, kun sinne talille tarvitsi kyydin, ellei sitten monella bussilla mennyt itsekseen.
Olen aloittanut ratsastuksen alusta aina 10 vuoden välein. Opiskelujen alussa Etelä.Vantaan ratsastuskoulussa ja muutaman kerran Tuomarinkylässä. Silloin kuulin ensimmäistä kertaa sellaisesta ihmeellisestä asiasta kuin maneesi. Olipa outoa ratsastaa sisätiloissa. Taas tuli taukoa se kymmenkunta vuotta, kunnes joskus kolmenkympin jälkeen taas innostuin, tällä kertaa aivan mahtavassa paikassa Equstomissa.
Asuin silloin ensimmäistä kertaa puoliksi maalla ja sitten jo vajaan vuoden jälkeen piti saada se oma hevonen, luonnollisestikin ex-ravurisuokki. Eka hevonen, jota kävin katsomassa, langanlaiha ja vauhtihirmu ryöstäjä. En ymmärrä, miten selvisin sen kanssa alkuaikoina hengissä. Luonne oli kuitenkin 10+, ja terapiamielessähän se tuli hankittua. Täyshoitotallissa oli alkuun ja pari kertaa ratsutettavana. Huonojen tallikokemusten jälkeen se muutti omaan pihaan ja sain kaverikseen kaverini piensuokin. Senlähdettyä talliin tuli lämpönen kaveriksi tamma, joka kuitenkin jouduttiin pahan puhkurin takia lopettamaan, ja sen vuotia orivarsa tuli tilalle. Ruunani ystävytyi varsan kanssa niin hyvin, että en ollut koskaan nähnyt moista.
Alkuun pelkäsin, kuinka maalaisjärjelläni pärjään orivarsan kanssa, mutta jos kouluja käynyt kalliin juoksijalupauksen omistaja luotti taitoihini, niin olihan minunkin luotettava. Ja hyvin meni, kerran nousi pystyyn talutuksessa, mutta 10 minuutin talutusharjoitusten jälkeen ei koskaan enää ollut mitään ongelmia käsittelyssä. Näihin aikoihin tutustuin Tuire Kaimion oppeihin ja kävin yhden kurssinkin. On se ihme nainen!
Oripoika lähti treenin ja kaveriksi hain itselleni liisinkiin turolaisen tamman, josta piti varsa saada. Ei onnistanut ja jouduin rahapulan takia palauttamaan tämän ihanan otuksen, kun omistaja piti sille niin korkeaa hintaa. Sitten tuli shettis kaveriksi ruunalle. Ruunan jouduin lopettamaan reilu vuosi sitten toistuvan ja viimeisellä kerralla täysin invalidisoivan kaviokuumeen takia. Oli se kova paikka.Vieläkin tulee tippa linssiin. Lähes vuoden verran sitten vain terapioin itseäni kolmen shettiksen kanssa.
Aloitin ennen ruunan lopetusta jo taas ratsastustunnit läheisellä tallilla eli noin 1,5 vuotta sitten. (taas se 10 vuotta väliä) Tätiunneilla olen käynyt kerran tai kaksi viikossa. Pelkään nykyään vauhtia ja varsinkin hyppäämistä.
Olen haaveillut osaavasta opetusmestarista jo kauan. Mutta sitten hairahduin kesäkuussa mitään osamaattomaan, mutta niin suloiseen eestinhevoseen. (Tässä välissä huomaan kirjoittavani jo romaania.
Olen tästä uudesta projektistani kovin innoissani. Olen aina tykännyt opettamisesta ja oppimisesta. Haluan tehdä tammasta juuri omanlaiseni. Tästä päästään jo palstan aiheeseen. (Olen ht-netissä pari kertaan jollain nimimerkillä jo asiasta kysellyt/kirjoittanutkin.) Tähän asti olen siis perinteisellä enkkutyylillä mennyt, jonkin verran Kaimion innostamana jo ruunavainaan kanssa palkitsemisharjoituksia tehnyt.
Näin jälkeenpäin harmittaa, kun jenkeissä pariin kertaan asuessani en ole ollut hevosteluvaiheessa. Nyt varsinkin, kun ole viime aikoina aiheesta paljon videoita katsellut ja vinkkejä hakenut. Ed Dabneyn "Six Keys to Harmony" on hankittuna, ja siitä olen nyt alkuvaiheen harjoituksia tehnyt ja yrittänyt hänen filosofiaansa sisäistää.
Yritän yhdistää uutta ja vanhaa opittua, maastakäsin lähinnä näitä Ameriikan oppeja, mutta toistaiseksi ratsastuksessa on menty aikalailla enkkutyyliin. Tosin aktiivisesti haen siinäkin pitkää ja matalaa muotoa sekä rentoutta. Ratsuttaja käy silloin tällöin opettamassa tahtia ja tutustuttaa hobiusta kulkemaan yksin maastossa. Maastakäsinhän se seuraa minua ihan mihin vaan täysin rentona.
Joutuu nyt lopettelemaan, kun työt kutsuu. Tuosta tyylien sekoittamisesta kirjoitan joku päivä oman juttunsa ja yritän kysellä viisaammilta.
t. Oppia ikä kaikki -ajatuksen kannattaja.
PS. Olen kielenkääntäjä EN-FI, eli jos jossain vaiheessa joku tarvitsee apua englannin kielessä, täältä saa.
PPS. Vaikka työkseni kirjoitan (virheetöntä?) suomea, en aina jaksa jokaista pilkkusääntöä näillä foorumeilla tarkistaa, tämä on vapaa-aikaa. Koittakaa saada selvää.