Olen vasta tutustumisvaiheessa hevosen kanssa, jonka kanssa tulen touhuilemaan vielä kovasti enemmänkin. Tilanteeni on siis se, että reissutyön vuoksi joudun tyytymään "toisten nurkissa luuhaamiseen" ja mitään vakituista (=vuokrahevonen, oma heppa, vakituinen hoitodiili tm) ei juuri nyt ole mahdollisuus sopia.
Hoidokikseni on nyt valikoitunut erittäin herkkä heppa, joka tuntuu stressaantuvan herkästi ja varsin vähästä. Karsinassaan se ei osaa olla rento lainkaan, vaan saman tien sisälle ottaessa alkaa hirnuminen, pyöriminen ja vaativa pään heiluttelu. Kun mahdollisuus on (eli tallissa ei ole muita hevosia), olen ottanut Rosan vapaaksi tallin käytävälle, jossa omistajansa mukaan hevonen on jo ylittänyt kaikki rajansa ollen huomattavasti rauhallisempi ja säyseämpi.
Käytävällä saan sitten hevoseen jonkinlaista kontaktia, ja olen huomannut hepan olevan älyttömän herkkä paineelle. Paine ei ole minulle uusi juttu, vaan se on ollut olennainen osa hevostelua aina (tosin 10-15 vuotta sitten emme puhuneet paineesta vaan pyytämisestä, mutta periaate täsmälleen sama).
Annan esimerkin herkkyydestä:
Hevonen antaa minun mennä harja kädessä sitä kohti. Annan hevosen tutkia harjaa, ja kun se on sen hyväksynyt, saan harjata hevosta. Saan edetä hevosen vieressä kohti takapäätä, ja hevonen pysyy paikallaan. Kun menen hevosta kohti ilman harjaa, se väistää minua: peruuttaa, väistää etu- tai takapäätä. Kun kutsun hevosta luokseni ilman harjaa (pieni askel taaksepäin tai muuten vain "vastaanottava" olemus; paino enemmän taakse- kuin eteenpäin, kädet roikkuen rentona sivulla, mutta kämmenet avoimena kohti hevosta), se on selvästi kiinnostunut minusta, ottaa askelia kohti, mutta jättää viimeisen metrin tulematta. Kun yritän mennä hevosen vierelle, se väistää salamana sitä kohti ottamiani askelia hieman epäluuloisella ilmeellä. Hevonen myötää erittäin pieneen riimun paineeseen, kuten myös kaulalla erittäin pieneen käden liikkeeseen, esimerkiksi myötää päätä alaspäin heti, kun käden laittaa niskan päälle. Minulla on sellanen olo, että väistäessään minun askelia, hevonen "yrittää tehdä, kuten sille on opetettu" eli yrittää tehdä "oikein" ja miellyttää minua.
Kysymys kuuluukin, että miten tällaisen hepan kanssa tulisi jatkaa teidän mielestänne? Minä tiedostan, että en voi vaatia hevostelta täyttä luottamusta näin alkuun, mutta hevonen väistää myös omistajaansa. Omistaja ei missään tapauksessa kohtele hevosta kaltoin, joten satuttamisen pelkoa väistämisen ei pitäisi olla. Tosin omistaja ei ole aivan yhtä kärsivällinen kuin minä, vaan kävelee väistävää hevosta kohti niin kauan, että se on nurkassa, eikä voi pakittaa enempää.